Jultankar

Min pappa är konservativ, han erkänner det men han är patetisk när det gäller julen. Han fick panik för att jullunchen blev lite sen, en jul utan kalle anka är som livet utan luft. Han får verkligen PANIK! Jag sa till honom " Men julen handlar inte om ett tv program" Pappa med femåringsröst " Men jag viiiill se det"

Jag fattar egentligen inte varför jag firar jul. Det handlar egentligen om Jesus, men jag tror inte speciellt mycket på honom, jag har ju mitt eget perspektiv på högre makter o gud/ar. Så varför firar jag jul? Tyckter inte längre att det är JÄTTEKUL. Man går upp i vikt o familjen går en på nerverna.... Okej, min mobil Efraim är underbar... men ska julen handla om mat, presenter o TV??

Tänk även på alla konstiga traditioner.... Vi tar in ett träd i huset och utsmycker det. Vi (vissa) hänger något man ska ha på fötterna brevid sängen för att få saker i den. Fötterna är ju en av de skabbigaste delarna på kroppen. Sen jultomten då, en tjock farbror som skrattar och ger saker till alla barn. Vi skriver samma fras på massa papper som vi postar, gör man inte så är mna öhövlig. Julbordet; maten passar ju egentligen inte ihop, varför då blanda hej vilt o så galet?

Nu säger alla säkert en förklaring till jesu födelse. Får jag då fråga er, hur många är verkligen kristna, på riktigt???
Min pappa t.ex. är den största ateist jag känner och hans värld går nästan under utan julafton och kalleanka.

Så fort jag tittar på min mobil känner jag mig som en hycklare... Thanksgiving är ju en bättre idé, det går ut på att man ska umgås med sin familj och vara tacksam över det som är bra, är det religiöst uppbundet. Måste kolla.

Dagns fråga är till mig själv; Är det fel av mig att fira jul????

Detta hör inte ihop med inlägget men jag har mamma mia låter på hjärnan,,, inte bra inte bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0