Jävla egoism land

Jag skulle räkna matte, men jag är för arg! Detta är så sjukt!

Sri lanka ligger ( som de flesta vet) sydöst om indiens sydspets på en ö. Tamiler är en folkgrupp som huvudsakligen bor i södra Indien i en provins/delstat som heter Tamil Nadu. Tamilerna pratar Tamil (konstigt va?). Men iaf, så bor det många Tamiler på sri lanka. På Sri lanka har tamilerna länge diskrimmineras på olika sätt, tex genom att inte tillåta Tamilerna ha egna skolor där man pratar Tamil eller godkänna Tamil som officiellt språk.

Många av Tamiilerna är irriterade på detta. Vissa har bildat en organisation som kallas Tamilska Tigrarna. Jag orkar inte dra upp allt som hänt men vi kna kortfatta det såhär, varken Sri lankas regering eller Tigrarna har gjort rätt (enligt mig).  Båda sidorna anklagar den andra för beskjutning på civila men båda sidorna nekar. De har varit ett inbördes krig där länge men i helgen trappades konflikten upp. Regeringen hade trängt ut Tigrarna på en liten landremsa och tänkte mer elller mindre skjute ner allt och alla, där även 50000 civila befann sig.

Självklart är jag arg på båda sidorna för att båda har delvis handlat fel. Nu till vad jag är mest arg på, Sverige. Att en hel minirotetsgrupp ska utplånas från Sri lanka och att det är inbördeskrig bryr vi oss INTE om. Bevis; Medierna. I gårdagens DN var en artikel med. Den var inklämd på en sida som annars bara var täckt med reklam som en remsa vid kanten.  I lördags hade DN skrivit en liten artikel om det hela, som också låg mitt i reklamen som man bara såg om man letade efter den.

Om svininfluensan stod MASSOR om igår. Visst det är en stor grej, men bara för att det kan hota Sverige står det mycket mer om det hela. Visst det har dött många, men så länge som konflikten på Sri lanka har hållit på ( sedan början på 1980_talet) har det definitivt dött flera.

Enda andledningen att jag fick reda på vad som händer på Sri lanka var via min mamma. Tydligen var det stora demonstrationer i stan i lördags, detta fick min mamma reda på via en bekant som hört det från en bekant som var gift med en som stödjer tigrarna.

Jag blir så JÄVLA trött på Sverige. Bara i år räknas 6 500 civila ha dött och 14000 ha skadats. Hur många har dött i svin influensan? Jag tror det var 21 i mexico igår. 21 vs. 6500. Självklart ska medierna upplysa om svininfluensan, men är inte stridigheterna på Sri lanka minst lika viktigt? Just nu räknas 50 000 civila sitta fast i krigszonen.

Visst bor vi här, det är vårat land och såklart Sverige prioriteras först, men ska vi sluta att bry oss bara för det? Vi är så inne i vår egna värld och oroar oss bara för oss själva. Var fan är mänskligheten på väg? Var fan kommer vi hamna om den nya religionen blir egoismen? ÅH VAD JAG ÄR ARG!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Förstår dig till viss del. Självklart ska Sverige inte sluta bry sig, men det finns så mycket misär i världen att vi inte kan bry oss om allt. Ett antal krig, svält, diktaturer. Vi måste självklart bry oss om andra länder, men vi måste också få Sverige att fungera, uppfylla de krav som vi satt upp och inte minst skydda oss mot Svininfluensan. A/H1N1. Inom kort kan över 400 000 drabbas i bara Sverige. Idag vårdas en person i respirator, dennes tillstånd är mycket allvarligt. Man kan bedöma det som händer i Sri Lanka som en katastrof, men Sverige står inför en stundande katastrof. I hela världen har flera flera tusen drabbats av A/H1N1 och många har dött till följd av det. Snart kan det stå 400 000 vs. 6500.



Bara i Sverige har minst två ungdomar smittats på bara några dagar, var tredje svensk kan smittas och därför kommer de allra flesta vaccineras redan i höst.



Något som irriterar mig är även alla de som tror att Sverige inte gör någonting för något annat land. Självklart kan Sverige göra mer om det skulle finnas resurser. Men vi kan inte göra något åt alla problem här i världen. Vi kan börja med att rensa upp bland problemen i vårat eget land. Hundratals är arbetslösa och än fler är hemlösa. Vi utvisar personer på löpande band, vi nekar allt fler personer uppehållstillstånd, det finns så enormt många problem i Sverige, som i och för sig kan räknas till "barnsjukdomar" om man ser på de stora världsproblmen, men dessa "barnsjukdomar" utvecklas om vi inte gör något åt dem.

2009-07-17 @ 17:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0