Ta inte åt dig

Det finns många snälla människor, många elaka men de flesta är både och. Ibland säger folk elaka saker. De är elaka, har en elak dag eller tänker sig bara inte för. Vem har inte hört en kommentar som man bara har försökt att inte bry sig om genom att intala sig att personen är ett pucko, ingen att bry sig om. Eller att han/hon inte menade det, har en dålig dag etc. Man intalar sig själv jämt att inte bry sig, att sluta ta åt sig. Att man är bättre än att tappa förtroendet för sig själv för att någon säger någonting. Ändå bryr man sig. Ibland bryr man sig så mycket om att inte bry sig, så därför bryr man sig i alla fall.

Självklart tar man åt sig mer eller mindre beronde på. Man blir arg på sig själv för att man har blivit påverkad. För även om man vet att det inte är sant blir man osäker. "Oj, jag kanske är dum, lat och egoistisk", förhoppningsvis så gör man det inte, men man börjar leta efter alla tecken på att man är dum, lat och egoistisk och så tror man det till slut. Varför är det så lätt att påverka människors självförtroende ibland?

"var hon elak? men ta inte åt dig". Det är så lätt att säga men är det så lätt att göra, egentligen??

Varför har jag skrivit "man" i hela inlägget när jag borde skrivit "jag"?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0