Nu hatar jag sverige ännu mera

Okej ingen kan ha missat att jag är besviken och arg på Sverige till och från. Men nu blir jag ännu mera upprörd.

Igår var jag och 2 ursusar och en träkvist (kort sagt, scouter) på Barkarby flygfält och satte upp tält. Idag har jag världens snyggaste solbränna (NOT, jag ser ut som en polkagris) Kom ihåg att smörja in HELA ansiktet alla barn. Iaf, vi monterade ihop stora tält, mycket lyft och släp. Vi jobbade från 8 till 19. Jag skulle egentligen jobbat idag men med tanke på ett litteraturhistorieprov imorgon och en sprängade huvudvärk plus lite allmänt mör i kroppen bestämde jag mig för att skita i det. nu till saken...

På flygfältet jobbade en massa Slovener. Alexander hade pratat ganska mycket med en av Slovenerna, detta fick han reda på:
De har en tolv timmars arbetdag, sover i baracker en bit bort på arbetsplatsen. Deras raster var typ 20 minuter lunch och 20 minuter middag.De får 3000 euro i månaden och de måste jobba tre månader i sträck. I sloveninen tjänar de ca 600 euro i månaden, därför kommer de hit för att tjäna pengar.

Men jag blir så JÄVLA förbannad. De jobbar 84 timmar i veckan. Fine, de får bättre betalt än vad de är vana vid, men jag tror inte att en svensk skulle godkänna de arbetsförhållanderna. Bara för att Sverige har högre BNP och mer pengar i omsättning kan vi /människor utnyttja detta och det är FEL. Jobbar de i Sverige ska de arbeta under svenska förhållanden. Att ta hit arbetskraft från andra länder och låta dem göra ett skitjobb och locka med, för deras del, hög lön, men fast egentligen inte är tillräckligt med pengar, är så JÄVLA egoistiskt.
Att tjäna 30 000 sek i månaden är rimligt, om man jobbar ca 40-50 timmar i veckan, de jobbar 84!

Jag tror inte jag jobbar nästa helg även om jag får, jag mår illa av det. (Dessutom behöver jag inte pengar just nu ) Men framförallt: Jobbar jag där stödjer jag det hela, vilket jag INTE gör.

VART FAN ÄR VÄRLDEN PÅ VÄG????????? Var fan ska vi sluta om alla tänker sådär???

Frågan är, vad kan liten Ika göra åt det egentligen? Antagligen ingenting, jag är ju bara en dum tonåring...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0