Skäms inte- vi är vad vi är

Jag har funderat på en sak. Jag spelar fiol, detta anses som ett otroligt töntigt instrument. Vanliga fördomar mot tonåringar som är violinister är att de är töntiga och bara tänker på klassisk musik. Igår spelade våran lilla orkester från kulturskolan i jakobsbergscentrum. Först tyckte jag att det skulle bli lite pinsamt och vissa andra nästan skämdes ihjäl. Men när vi gick där ifrån biblioteket där vi lämnat väskor och fodral, ut mot stället vi skulle spela slog det mig. VARFÖR skulle jag skämmas? Jag borde vara stolt! Det är inte alla som kan spela fiol!

Varför ska vi människor dölja vilka vi är? Vi gillar olika saker, that's it. Var inte orolig över att du är annorlunda, var stolt över att du är unik. Men om du speler fotboll? ja inte är det udda, men då är du unik på andra sätt!

När vi satt där och spelade fick jag skeptiska blickar från tre fjortisar. Okej, jag ÄR äldst i orkestern och det syns,. Ja, jag började två  år senare än de flesta. Men varför skulle jag skämmas? det lät bra, jag spelar fiol, varför dölja det? jag är ingen naturbegåvning, jag är så bra/dålig som jag är. Men jag vågade. Jag var mig själv och kom fram till att jag inte behövde skämmas för det. Så varför gav de mig de där blickarna? För att trycka ner mig? för att de var avundsjuka?

Varför anses vissa saker som töntiga? Gitarr, trummor och bollsporter är de enda aktiviteterna som inte är konstiga. Massa olika instrument anses töntigt och sporter som balett.

Dagens uppmaning till alla fagottister, violinister, dragspelsspelare, trumpetare, balletdansöser/dansörer, konstsimmare och scouter; Våga visa vad ni gör! Skulle alla göra det skulle ingenting vara töntigt längre. Utplåna definitionen på töntigt

Bara för att slå sönder en fördom: Ja, jag är intresserad av klassisk musik, men det är inte vad som dunkar på i mina lurar. Progg, punk och rock /rockpop är vad som mest hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0