Rädda världen-skänk en burk

Jag har kommit på lösningen. På de stora problemen i världen. Ekonomikrisen och miljökrisen!

Idag köpte jag en burk läsk. det var när jag slängde den jag kom på det. Om jag får fråga, är det någon därute som orkar bära med sig den tomma burken hem bra för att lägga den i kassen med burkar som ska pantas? nej precis. inte jag heller. Man orkar ju inte ha den i handen och i väskan kladdar den ner. Så man slänger den. När tanken någon gång slår mig att man ska panta sina burkar tänker jag "men någon uteliggare hittar den kanske....". det kanske någon gör. Men det finns en bättre lösning:

Helt enkelt papperskorgar för flaskor och burkar, framförallt burkar. Kanske inte överallt som papperskorgar, men på tex tågstationer och så. Det skulle kunna bli som en välgörenhetsgrej, att skänka 50 öre man annars skulle kasta. För det första skulle det vara mycket bättre för miljön eftersom aluminium tar mycket energi att framställa. För det andra skulle pengarna kunna gå till tex staten eller välgörenhet.

Undrar hur många burkar som slängs per dag... massor antagligen. Detta kanske är över förväntnigarna, men om tillräckligt många skulle kunna haka på skulle landets ekonomi förbättras, ett  liiiiite högre bnp. Nu är det ju som att man slänger en 50-öring. Om alla i snitt slänger en burk i veckan blir det 4,5 miljoner i veckan som bara försvinner. Jag lovar er att om tex röda korset skulle få 4,5 miljon skulle de bli mycket glada och kunna hjälpa många fler människor som har det svårt. 4,5* 43= 234. 234 miljoner om året. Det är vad som slängs bort. Ungefär.

Där har ni alltså lösningen på två stora problem!

Annars kunde man ju tro att svaret var 42...

Kommentarer
Postat av: kajsa

skitbra erika! det är bara att skriva till komunen;)

2009-09-01 @ 19:54:44
Postat av: kajsa

skitbra erika! det är bara att skriva till komunen;)

2009-09-01 @ 19:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0